شیت بندی معماری چیست؟

واژه‌ی شیت (Sheet) در لغت به یک ورق یا صفحه کاغذ اطلاق می‌شود. در زبان انگلیسی تحت عنوان ” architectural sheet ” یا ” architectural presentation sheet ” شناخته می‌شود. منظور از شیت‌ بندی معماری، ارائه‌ی طرح و مدارک مورد نیاز پروژه در قالب یک شیت با گرافیک و صفحه‌آرایی خاص به مخاطب و ایجاد تصویر ذهنی و چشم‌انداز کلی از پروژه است. شیت بندی معماری به طور کلی در ۳ حوزه‌ی اصلی کاربرد دارد؛ ۱- فضای آکادمیک معماری و ارائه‌ی طرح به اساتید یا نمایش طرح در ژوژمان معماری، ۲-فعالیت تخصصی در حرفه‌ی معماری و ارائه طرح به کارفرمایان یا همکاران و ۳- مسابقات معماری و ارائه‌ی طرح به هیئت داوران و مخاطبان عمومی در نمایشگاه‌های معماری.

شیت بندی معماری، روشی موثر برای ارائه‌ی طرح،‌ ایجاد تصویر ذهنی و برقراری ارتباط بین طرح معماری و مخاطب است. به عنوان یک معمار شما باید بتوانید خلاقیت هنری و سواد بصری خود را در شیت بندی معماری نمایان سازید. اما دلیل اهمیت مضاعف شیت بندی معماری چیست؟ چه اصولی باید در ارائه‌ی طرح در قالب یک شیت معماری رعایت شود؟

اولین قدم: تقسیم بندی

تقسیم بندی اولیه با خط کش بهتون کمک میکنه هم چیدمان منظم تری داشته باشید و هم در همون حال با توجه به اطلاعاتی که دارین به چیدمان اولیه تو ذهنتون داشته باشید.

رعایت پالت رنگی

اینکه شما برای شیت بندیتون پالت رنگی داشته باشید باعث میشه که کارتون حرفه ای تر به نظر بیاد و همچنین یک امضای خاص از کارتون هم باقی میماند.

تناسب متن و اطلاعات

نوشتن توضیحات اضافی در شیت نه تنها حرفه ای نیست بلکه باعث میشه مخاطب با کار شما ارتباط نگیره پس تناسب بین متن و اطلاعات دیگه باید حتما رعایت بشه. از فونت خوانا و متون ساختار یافته استفاده کنید.

رعایت سلسله مراتب

آیتم هایی که قراره تو شیت بزارید اهمیت یکسانی ندارند!

پس رعایت سلسله مراتب تو شیت بندی به مخاطب کمک میکنه نکات مهم تو کارتون رو اول از همه ببینن و ارتباط بیشتری با موضوع اصلی بگیرن.

هدایت چشم مخاطب

نکته ی دیگری که توی شیت بندی باید رعایت بشه هدایت درست چشم مخاطبه!

یعنی اطلاعات رو جوری وارد شیت کنید که مخاطب تشخیص بده که بعد ردیف اول باید به کجا نگاه کنه

دیدگاهتان را بنویسید