مراحل صدور جواز ساختمان : مالکان اراضی و املاک قبل از هر اقدام عمرانی یا تفکیک اراضی و شروع ساختمان باید با رعایت الزامات مقررات ملی ساختمان، از شهرداری یا سایر مراجع صدور پروانه ساختمان، پروانه لازم را اخذ نمایند.

قبل از تهیه نقشه ها محل مورد نظر می بایست توسط طراح مورد بازدید قرار گیرد. مالک ساختمان یا نماینده ی قانونی او باید جهت اخذ پروانه یا هرگونه مجوز ساختمان، مدارک فنی لازم شامل نقشه ها، محاسبات و مشخصات فنی که در آن نوع، چگونگی و حدود کار مورد نظر به شهرداری یا سایر مراجع صدور پروانه ساختمان و یا هر مقام قانونی مسئول تحویل دهد .

مراحل صدور جواز ساخت

تشکیل پرونده بر اساس سند ملک در دفتر خدمات شهرداری توسط مالک

دستور نقشه

ابلاغیه ای رسمی از طرف شهرداری برای مالک که مشخصات و ابعاد پهنه و سطح اشغال مجاز ، تراکم ساختمانی مجاز ، چگونگی توده گذاری ، تعداد طبقات مجاز با توجه به عرض معبر و توان دسترسی شبکه شهری متناسب با طرح تفصیلی جامع شهر و آخرین مصوبات شهرسازی توسط سازمان ها برای احداث بنا تعیین می شود.

نقشه فاز 1 معماری

طراحی بر اساس ظوابط و مقررات ساخت و ساز و رعایت فرم و تناسبات با حفظ سطح اشغال در رعایت همجواری ها و حقوق همسایگی. ای نقشه ها شامل پالنها، مقاطع، نماها، جدول متراژ فضاها و طبقات و سایر مستندات فنی که در آن ها شکل، اندازهها، نوع، جنس و سایر مشخصات تمام فضاها و عناصر ساختمان از جمله در، پنجره معین شده باشد.

برگه سبز تعهد طراحی معماری

برگه سبز معماری برگه ای است که به وسیله آن ، معمار تعهد می دهد که همه نقشه های تهیه شده با مقررات ملی ساختمان سازگار هستند. در صورت مغایرت نقشه ها با اصول و مقررات، معمار برگ سبز را ضمیمه نقشه های طراحی می کند. به عبارت دیگر، برگ سبز معماری، تضمینی از پیشروی اصولی و صحیح کارها نزد ارگان ناظر بر ساخت و سازهای شهری است. و همینطور متراز مصرفی از ظرفیت مهندس معمار شخص حقیقی یا شرکت کسر میگردد.

مکانیک خاک

مکانیک خاک علمی است که به بیان خواص ، مقاومت ، تغییر شکل پذیری خاک و نفوذ پذیری آب در آن می پردازد. با استفاده از اصول این علم و به کمک آزمایش های استاندارد می توان خصوصیات خاک را بدست آورد و پی سازی ، سدسازی ، خاکریزی و خاک برداری صحیح انجام داد تا پی های سازه های خاکی و ساختمانی دچار نشست های غیرمجاز و رانش نگردند.

برگه های تعهد سازه و تاسیسات

همانظور که برای تعریف برگه سبز معماری گفتیم برگه سبز سازه و تاسیسات برگه ای است که به وسیله آن ، مهندس تعهد می دهد که همه نقشه های تهیه شده با مقررات ملی ساختمان سازگار هستند. در صورت مغایرت نقشه ها با اصول و مقررات، برگ سبز را ضمیمه نقشه های طراحی می کنند. به عبارت دیگر، برگ سبز تعهد سازه و تاسیسات، تضمینی از پیشروی اصولی و صحیح کارها نزد ارگان ناظر بر ساخت و سازهای شهری است.

نفشه فاز 2 معماری

نقشه اجرایی شامل پالن ها و مقاطع ، جزییات ، کفسازی و سقف کاذب ها و … که موارد مربوط به سازه ) تیر و ستون( و تاسیسات بر روی نقشه های معماری مشخص بوده و هماهنگ با هم ارائه می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید