انواع سبک‌ معماری : سبک های معماری چکیده‌ای از فرهنگ و هنر دوره‌های تاریخی گذشته‌اند که به صورت ابنیه‌های تاریخی برای ما به یادگار مانده‌اند. شما با مطالعه هر سبک معماری به تکنولوژی ساخت‌وساز و فرهنگ زندگی هر منطقه در دوران تاریخی مشخص دسترسی دارید.

سبک معماری مصری

مصر باستان که بیش از سه هزار سال را در بر می گرفت، یک تمدن پایدار نبود، بلکه در حال تغییر و تحول دائمی بود که معمولاً توسط مورخان به دوره هایی تقسیم می شد. به همین ترتیب، معماری مصر باستان یک سبک نیست، بلکه مجموعه‌ای از سبک‌ها است که در طول زمان با هم تفاوت دارند، اما دارای اشتراکاتی هستند.

معماری مصری تنوع بسیاری دارد و از سازه‌های کوچک آجری تا اهرام ثلاثه را در بر می‌گیرد. فرهنگ و اقلیم مصر بهترین شرایط را برای ساخت سازه‌های عظیم و فرم‌گرا (مونومنتال) را داشت. معماری مصر از منابع تاثیرگذار و الهام‌بخش در شکل‌گیری بسیاری از سبک‌های معماری جدید بوده است.

سبک معماری مصری

سبک معماری ویکتوریایی

یکی از انواع سبک های معماری که در دوران ملکه ویکتوریا ظهور یافت سبک معماری ویکتوریایی است. عصر ویکتوریایی (اواسط تا اواخر قرن نوزدهم) شاهد بازگشت بسیاری از سبک های معماری از جمله گوتیک، تودور و رومانسک بود. از این رو این سبک را می توان از مجموعه سبک های معماری احیایی به شمار آورد. از طرف دیگر سبک معماری ویکتوریایی تاثیر گرفته از خاورمیانه و آسیا است که به خوبی مشهود است.

بارزترین ویژگی این سبک را می توان حکاکی های پیچیده با تصاویر طبیعی است که رنگ و بوی نوستالژی دارد. از دیگر مشخصه های این سبک می توان به پنجره های ارسی، پنجره های خلیج، سقف های شیبدار، توجه بیش اندازه به جزئیات و رنگ های روشن اشاره کرد. بسیاری از خانه ها در انگلستان، ایالات متحده و استرالیا به سبک معماری ویکتوریایی ساخته شده اند.

سبک معماری ویکتوریایی

سبک معماری یونانی

به طور کلی، معماری یونانی به ساختمان‌های باستانی اطلاق می‌شود که توسط شهرها و تمدن‌های یونان باستان طراحی و توسعه یافته‌اند که در سرتاسر سرزمین اصلی یونان، پلوپونز، جزایر دریای اژه و مستعمرات یونانی در آناتولی و ایتالیا وجود داشته‌اند. این ساختمان‌ها در اوایل سال 900 قبل از میلاد تا قرن اول پس از میلاد ساخته شده‌اند، اگرچه بیشتر آثار اولیه باقی مانده از این دوره به حدود 600 سال قبل از میلاد برمی‌گردد. دکتر جسیکا پاگا، استاد کالج ویلیام و مری متخصص در باستان‌شناسی و تاریخ یونان، می‌گوید: «معماری یونان باستان یک حوزه مطالعاتی گسترده است که همه چیز را از معابد سنگی یادبود گرفته تا خانه‌های خانگی ساخته شده از چوب و آجر گلی در بر می‌گیرد.

سبک معماری گوتیک

معماری گوتیک، سبک معماری در اروپا که از اواسط قرن دوازدهم تا قرن شانزدهم ادامه داشت، به‌ویژه سبکی از ساختمان‌های بنایی که مشخصه آن فضاهای غاردار با گستردگی دیوارهایی است که با ردیابی‌های روی هم شکسته شده‌اند.

عنصر طراحی مشخص کننده معماری گوتیک، قوس نوک تیز است. استفاده از طاق نوک تیز به نوبه خود منجر به توسعه طاق دنده نوک تیز و تکیه گاه های پرنده، همراه با نقاشی های استادانه و پنجره های شیشه ای رنگی شد.

سبک معماری گوتیک

سبک معماری اسلامی

معماری اسلامی شامل سبک های معماری بناهای مرتبط با اسلام است. این هر دو سبک سکولار و مذهبی از تاریخ اولیه اسلام تا امروز را در بر می گیرد. جهان اسلام محدوده جغرافیایی وسیعی را از نظر تاریخی از غرب آفریقا و اروپا تا شرق آسیا را در بر می گیرد.

سبک های معماری اسلامی در تمام این مناطق مشترکات خاصی دارند، اما با گذشت زمان مناطق مختلف با توجه به مصالح و تکنیک های محلی، سلسله ها و حامیان محلی، مراکز مختلف تولیدات هنری منطقه ای، و گاه گرایش های مذهبی متفاوت، سبک های خاص خود را توسعه دادند.

سبک معماری اسلامی

سبک معماری باروک

باروک یک سبک بسیار آراسته و استادانه از معماری، هنر و طراحی است که در قرن هفدهم و نیمه اول قرن هجدهم در اروپا شکوفا شد. با نشات گرفته از ایتالیا، نفوذ آن به سرعت در سراسر اروپا گسترش یافت و به اولین سبک بصری تبدیل شد که تأثیر قابل توجهی در سراسر جهان داشت.

معماری باروک یک سبک بسیار تزئینی و نمایشی است که در اواخر قرن شانزدهم در ایتالیا ظاهر شد و به تدریج در سراسر اروپا گسترش یافت. این در اصل توسط کلیسای کاتولیک، به ویژه توسط یسوعی ها، به عنوان وسیله ای برای مبارزه با اصلاحات و کلیسای پروتستان با معماری جدیدی معرفی شد که شگفتی و هیبت را برانگیخت. در دوران باروک بالا (1625-1675) به اوج خود رسید، زمانی که در کلیساها و کاخ ها در ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، فرانسه، باواریا و اتریش مورد استفاده قرار گرفت. در دوره باروک پسین (1675-1750)، تا روسیه، امپراتوری عثمانی و مستعمرات اسپانیا و پرتغال در آمریکای لاتین رسید. در حدود سال 1730، یک نوع تزئینی حتی دقیق تر به نام روکوکو ظاهر شد و در اروپای مرکزی شکوفا شد.

سبک معماری باروک

سبک معماری تودور

خانه‌های به‌سبک تودور با سقف‌های شیروانی شیب‌دار، سنگ‌تراشی‌های ظریف و سنگ‌کاری، و تیرهای چوبی باشکوه که در نمای سنگی یا گچبری قرار گرفته‌اند، از دیگر خانه‌های تاریخی متمایز هستند. تیرهای نیمه چوب معمولاً به صورت عمودی قرار می گیرند، اما باربر نیستند.

سبک معماری تودور

سبک معماری باهوس

معماری باهاوس یک مدرسه طراحی و معماری است که توسط معمار والتر گروپیوس در سال 1919 در وایمار آلمان تأسیس شد. این مدرسه برای ادغام هنرهای زیبا (مانند نقاشی و مجسمه سازی) با هنرهای کاربردی (مانند طراحی صنعتی یا طراحی ساختمان) تأسیس شد.

در حالی که مدرسه باهاوس در سال 1933 غیرفعال شد، جنبش باهاوس ادامه یافت و شکل جدیدی از معماری را به وجود آورد که طرح های ساده ای را ایجاد کرد که زیبا، کاربردی و قابل تولید انبوه هستند. ویژگی‌های معماری باهاوس شامل اشکال کاربردی، اشکال انتزاعی که به ندرت برای دکوراسیون استفاده می‌شوند، طرح‌های رنگی ساده، طراحی جامع و مواد اولیه صنعتی مانند بتن، فولاد و شیشه است.

سبک معماری باهوس

سبک معماری رنسانس

معماری رنسانس معماری اروپایی دوره بین اوایل قرن 15 و اوایل قرن 16 در مناطق مختلف است که نشان دهنده احیای آگاهانه و توسعه عناصر خاصی از تفکر یونان و روم باستان و فرهنگ مادی است. از نظر سبک، معماری رنسانس از معماری گوتیک پیروی کرد و پس از آن، معماری باروک و معماری نئوکلاسیک قرار گرفت.

سبک رنسانس که ابتدا در فلورانس با فیلیپو برونلسکی به عنوان یکی از مبتکران آن توسعه یافت، به سرعت در شهرهای دیگر ایتالیا گسترش یافت. این سبک در تاریخ های مختلف و با درجات تاثیرگذاری متفاوت به سایر نقاط اروپا منتقل شد.

سبک معماری رنسانس

جمع‌بندی: شناخت تاریخ معماری جهان و انواع سبک های معماری برای تمامی دانشجویان معماری و معماران حرفه‌ای لازم است. شناخت سبک‌ها و دوره های معماری نه تنها شما را محدود نمی‌کند بلکه ذهن شما را به گستره‌ای از مفاهیم و نمونه‌های موفق معماری باز می‌کند

دیدگاهتان را بنویسید