بسیاری از طرح‌های معماری از ترکیب فرم و عملکرد به‌ وجود می‌آیند و فضاهای کارآمد تری را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهند. ساختمان اداری باید به شکلی طراحی شود که بتواند نیازهای اداری و اجرایی شرکت‌ها و سازمان‌ها را برآورده کند و در عین حال در مراحل طراحی و مهندسی معماری، به مسائل امنیتی نیز دقت شود.

ساخت یک ساختمان اداری، فرآیندی پیچیده و زمان ‌بر است که از شروع طراحی تا تحویل به کارفرما، مراحل مختلفی را در بر می‌گیرد. در واقع مراحل ساخت ساختمان اداری را می‌توان به این ترتیب گفت :1. طراحی 2. مجوزها 3.ساخت 4.تجهیزات و مبلمان 5. تحویل است

 اصول و ضوابط ساخت ساختمان اداری مرتبط با عملکرد و فعالیت کاری هر سازمان طراحی و اجرا می‌شود. مواردی که در ساخت ساختمان اداری باید مورد توجه قرار بگیرد شامل عملکردها و عناصری مانند، طراحی و انتخاب متریال مناسب برای نمای ساختمان، اجرای نورپردازی صحیح در ساختمان، ساختار کلی و رعایت سیرکولاسیون‌های حرکتی در ساخت ساختمان اداری جهت استفاده‌ی راحت ارباب رجوع از فضاهای مختلف در محیط ساختمان و همچنین بهره‌ گیری از فناوری‌های نوین می‌شود.

طراحی ساختمان‌های اداری به کمک فناوری‌های جدید، به سرعت در حال تغییر است و به معماران این امکان را می‌دهد که ساختمان‌های ایمن‌ و کاربردی ‌تر طراحی کنند، مشکلات طراحی اداری مدرن را بشناسند و آن‌ها را برطرف کنند. بسیاری از راه‌ حل‌های معماری نوآورانه‌ی امروزی از ترکیب فرم و عملکرد به ‌وجود می‌آیند و فضاهای کارآمدتری را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهند. ساختمان اداری باید به شکلی طراحی شود که بتواند نیازهای اداری و اجرایی شرکت‌ها و سازمان‌ها را برآورده کند و در عین حال در مراحل طراحی و مهندسی معماری، به مسائل امنیتی سازه، سیستم اطفاء حریق، تهویه مطبوع و غیره نیز دقت شود

از طراحی تا تحویل

ساخت یک ساختمان اداری، فرآیندی پیچیده و زمان ‌بر است که از شروع طراحی تا تحویل به کارفرما، مراحل مختلفی را در بر می‌گیرد. بنابراین ما در اینجا به برخی از این مراحل اشاره خواهیم کرد.

مراحل ساخت ساختمان اداری:

1. طراحی:

در ابتدا، تیم طراحی با بررسی نیازهای کارفرما و نوع عملکرد کسب و کاری که در آن ساختمان مشغول به کار خواهد شد، محیط پیرامون، همسایگی‌ها، کاربری ساختمان‌های اطراف، طرح‌های مختلفی را ارائه می‌دهد. پس از تایید یک طرح، طراحان با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف، طرح نهایی را به دست می‌آورند.

2. مجوزها و مجوزهای ساخت:

پس از طراحی، باید مجوزهای لازم برای شروع ساخت به دست آید. این شامل مجوز ساخت، مجوز بهره‌ برداری، مجوز‌های مرتبط با کسب و کار و … است.

3. ساخت:

پس از گذشت مراحل طراحی و اخذ مجوزهای لازم، مرحله‌ی ساخت ساختمان اداری آغاز می‌شود. تیم ساخت با استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات مختلف، ساختمان را به طور تدریجی و طبق اصول و ضوابط مهندسی بنا می‌کند.

4. تجهیزات و نصب:

پس از ساخت، نوبت به نصب تجهیزات داخلی و خارجی می ‌رسد که شامل نصب سیستم‌های برقی، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، سیستم‌های اطفاء حریق و … است.

5. تحویل:

پس از اتمام کار، ساختمان به کارفرما تحویل داده می‌شود. در این مرحله، کارفرما با تحویل گرفتن ساختمان، به‌عنوان صاحب کسب و کار و امتیاز شرکت، مسئول بهره‌برداری و نگهداری ساختمان خواهد بود.

به طور خلاصه، ساخت یک ساختمان اداری شامل مراحلی می‌شود که هر یک از این مراحل، نیازمند تخصص و دقت بالایی است تا ما را به بهترین نتیجه برساند.

تعیین بودجه برای ساخت ساختمان اداری

عوامل متغیر زیادی مانند مکان و منطقه‌ی پروژه، ابعاد کلی ساختمان، تعداد طبقات، کاربری و نوع فعالیت ساختمان اداری، کیفیت و درجه‌ی مصالح به ‌کار گرفته‌ شده در برآورد هزینه‌های صفر تا صد ساخت ساختمان اداری تاثیرگذارند

به‌عنوان مثال، فاکتور منطقه‌ی جغرافیایی پروژه به‌عنوان یک عامل مهم جهت انتخاب متفاوت از نوع مصالح و سازه عمل میکند، در شهرهای زلزله‌خیز ، توجه به منطقه ‌بندی لرزه‌ای، ارتفاع منطقه، میزان شیب سایت پروژه و دیگر موارد این ‌چنینی بسیار حائز اهمیت است زیرا مستقیما بر هزینه‌ی تجهیزات، نیروی کار و هزینه‌ی مصالح تاثیر می‌گذارد. شناسایی خاک منطقه نیز در مرحله‌ی اول، جهت تعیین شمع‌کوبی در سایت باید بررسی شود زیرا می‌تواند به‌طور مستقیم باعث افزایش هزینه‌های تمام‌ شده‌ی پروژه شود

درنهایت باید این نکته را بدانیم که هزینه‌ی ساخت ساختمان اداری بر اساس متر مربع محاسبه می‌شود و به‌طور معمول در ابتدای قرارداد شراکت بین کارفرما و پیمانکار مواردی در این باره ذکر شده که هر دو طرف قرارداد باید در این زمینه‌ها به توافق برسند.

کانسپت معماری در ساخت ساختمان اداری

ساخت ساختمان اداری با اصول و ضوابط معماری، می‌تواند نوع فعالیت و کاربری هر فضای اداری را معرفی کند. هدف از طراحی اصولی یک ساختمان اداری نحوه‌ی سازماندهی عملکرد آن است. هر ساختمان اداری شامل مجموعه‌ای از عوامل مختلف مانند طراحی نما، فضاهای داخلی، سیرکولاسیون حرکتی، استفاده از فناوری‌ها و نورپردازی صحیح می‌شود که هرکدام از آن‌ها به نحوی در طراحی کانسپت کلی ساخت ساختمان اداری تاثیرمی‌گذارد.

امروزه داشتن کانسپت برای طراحی ساختمان‌های اداری بسیار کم‌اهمیت به حساب می‌آید، درصورتی که طراحی اصولی نما و سازه‌ی ساختمان‌های اداری باعث نشان ‌دادن ساختار کلی بنا، برند آن شرکت و نوع فعالیتی که در آن جریان دارد، می‌شود. بنابراین، فرم و طراحی خلاقانه‌ در ساخت ساختمان اداری، بر تمام جنبه‌های یک کسب و کار موثر است. همچنین می‌تواند محیط را برای کارکنان و مراجعه‌کنندگان تبدیل به فضایی گرم، صمیمی و درعین ‌حال سرزنده و پویا کند یا مکانی بی ‌روح و خسته‌کننده برای افراد باشد. به ‌طور کلی کانسپت یک ساختمان اداری معرف هویت آن سازمان یا کسب و کار محسوب می‌شود

نکات مورد اهمیت در طراحی نمای ساختمان اداری

طراحی نما در ساخت ساختمان اداری می‌تواند در نگاه اول نشان ‌گر جایگاه و ویژگی‌های کسب‌ وکارهای مشغول به‌کار در آن ساختمان باشد. بنابراین صاحبان مشاغل که به دنبال فضایی جهت ارائه‌ی خدمات خود به مشتریان هستند، به تمام جزییات ساختمان اداری توجه می‌کنند. یکی از اولین و مهم‌ ترین عناصری که در انتخاب آن‌ها تاثیر می‌گذارد نیز طراحی نمای ساختمان است. اجرای نما در ساخت ساختمان اداری نباید مشابه ساختمان‌های دیگر باشد تا به مشتریان و صاحبان مشاغل حس متمایز و شاخص بودن شرکت یا کسب‌ وکارشان را بدهد و باعث ایجاد حس روحیه ‌بخشی در کارکنان شود. متفاوت بودن نمای ساختمان اداری می‌تواند به شما یادآوری کند که خلاقیت در اطرافتان جریان دارد و حس تمایز را در تمام جنبه‌های کاری خود حس کنید. به‌ طور کلی متغیرها و فاکتورهای زیادی وجود دارند که به طراحی و ساخت ساختمان اداری به‌عنوان محل کار افراد، کمک می کنند. همین‌طور فاکتورهایی مثل بخش ورودی و نمای اصلی ساختمان، در ایجاد تصویری مثبت از تجربه‌ی کاربران در محل کار که شرکت‌ها به دنبال دستیابی به آن هستند نقش مهمی دارند

دیدگاهتان را بنویسید